תורה ומדע

מערכת השמש ונפש האדם

איך הגיב רבי ישראל מרוז'ין כשסיפרו לו שהשמש במרכז? וכיצד השאלה מה במרכז, כדור הארץ או השמש אינה שאלה של נאורות מול בורות אלא סוגיה בעבודת ה'.

לקריאת המאמר

מתן תורה ומבנה האישיות

במתן תורה חשף הקב"ה את סדר הפמליא של מעלה שלו. מי היה החכם שגזר מכך את מבנה האישיות (personality) האנושית ואיזה ממד חשוב מוסיפה תורת האישיות על פי הפסיכולוגיה היהודית לזאת המקובלת בפסיכולוגיה הכללית

לקריאת המאמר

עולמות התורה, עולמות המדע

ארבעת העולמות, פרק 6 חיבור ראשוני בין מודל העולמות לבין סוגיית התורה והמדע מעלה כי שני העולמות העליונים שייכים יותר לתורה ושני העולמות התחתונים למדע. מודל ארבעה העולמות, מאמר ששי בסדרה.

לקריאת המאמר

יצירה, עשיה

ארבעת העולמות, פרק 5 אנו ממשיכים את מסע ההיכרות שלנו עם העולמות הקבליים. הפעם נכיר את שני העולמות התחתונים יותר, 'יצירה' ו'עשיה'. מודל ארבעה העולמות, מאמר חמישי בסדרה.

לקריאת המאמר

אצילות, בריאה

ארבעת העולמות, פרק 4 הגיעה העת לערוך היכרות ראשונית עם שני העולמות העליונים של מודל ארבעת העולמות. אלו שלבים בהתהוות המציאות הם מגלמים? מאמר רביעי בסדרה

לקריאת המאמר

בראתיו, יצרתיו, עשיתיו

ארבעת העולמות פרק 3 לפי הקבלה 'בריאה', 'יצירה' ו'עשיה' מתארים שלושה שלבים בהתהוות העולם, וכן שלושה רבדי מציאות ודרגות תודעה. ומה קרה לפני הבריאה? מודל ארבעת העולמות, פרק שלישי בסדרה.

לקריאת המאמר

קיצור תולדות העולם

ארבעת העולמות פרק 2 מה זה עולם? בתנ"ך 'עולם' פירושו נצח, אצל חז"ל הוא מתאר מקום, ובניתוח מעמיק יותר – מדרגה רוחנית נעלית הניתנת להשגה דרך התפתחות הנפש. מודל ארבעת העולמות.

לקריאת המאמר

לתפור יקומים מקבילים

ארבעת העולמות פרק 1 התורה והמדע הם כמו שני יקומים מקבילים. על מנת לחברם, יש צורך בממשק – חכמת הקבלה. סדרת מאמרים חדשה בנושא מודל ארבעת העולמות הקבלי.

לקריאת המאמר

שזירה בזמן

קְדִימה בזמן - חלק ג הַחַיִּים מראים לנו שהזמן אינו סימטרי: אפשר לנוע קדימה, אי אפשר לנוע אחורה. השאלה מדוע נותרה אחת מהפינות המסתוריות ביותר בהבנת הטבע. ההסבר האחרון הוא המפתיע ביותר וקשור עם מושג הערבות. מאמר שלישי ואחרון בסדרה.

לקריאת המאמר

א-סימטריה בזמן

קדימה בזמן, חלק ב' הַחַיִּים מראים לנו שהזמן אינו סימטרי: אפשר לנוע קדימה, אי אפשר לנוע אחורה. השאלה מדוע נותרה אחת מהפינות המסתוריות ביותר בהבנת הטבע. אחד ההסברים טוען שלמעשה ממד הזמן אינו סימטרי מעיקרו. מה מסקנה זו מלמדת אותנו בעבודת ה'?

לקריאת המאמר

קְדימה בזמן

הַחַיִּים מראים לנו שהזמן אינו סימטרי: אפשר לנוע קדימה, אי אפשר לנוע אחורה. השאלה מדוע נותרה אחת מהפינות המסתוריות ביותר בהבנת הטבע. מה נוכל ללמוד מהפתרונות השונים אותם מציעים המדענים לתופעה זו?

לקריאת המאמר

העשירי יהיה קדש לה'

למרות חוסר ההכרח המתמטי, בוחרת התורה להשתמש דווקא בבסיס 10 בכדי לתאר תופעות חשבוניות, ומניחה בכך אבן יסוד בהוראת מתמטיקה על טהרת הקודש

לקריאת המאמר

להקדים רפואה למכה

מה הקשר בין לידה וצרעת? סמיכות הנושאים והפרשיות מלמדת אותנו את היסוד החשוב, 'להקדים תרופה למכה'. לנשום בחדוה  

לקריאת המאמר

מחיל אל חיל

התבוננות מתמטית (נוספת) בפיוט הנודע שאנו שרים בליל הסדר – 'אחד מי יודע'  

לקריאת המאמר

עיבור יניקה ומוחין

חוקי ניוטון כמשל לפי פנימיות התורה, הבנת עומקו של כל ענין בתורה מחייב מציאת שני משלים – משל מנפש האדם ומשל מהטבע. שלשת חוקי התנועה שניסח ניוטון מהווים משל יפה לתהליך הקרוי עיבור-יניקה-מוחין, המלווה את יציאת עם ישראל ממצרים והתבגרותו הנפשית של האדם

לקריאת המאמר

להקדים יראה לחכמה

היחס למדע בתניא, חלק ו כל לימוד המדע דורש יראת שמים הקודמת לחכמה. מאמר שישי ואחרון בסדרה.

לקריאת המאמר

פלאי הבריאה

היחס למדע בתניא, חלק ה לימוד מדעים המשרת את עבודת ה' ואת לימוד התורה, אינו מטמא את המוחין, ואדרבה, מחזק את החברה ובמיוחד בארץ ישראל. מאמר חמישי בסדרה

לקריאת המאמר

מדע ועבודת ה'

היחס למדע בתניא, חלק ד כשעוסקים במדע לשם עבודת ה' ולתורתו, כדרכם של הרמב"ם והרמב"ן, אין המדע מטמא את המוחין. מאמר רביעי בסדרה.

לקריאת המאמר

יוצא מן הכלל

היחס למדע בתניא, חלק ג' לימוד המדע מטמא את השכל בקליפת נגה, ואף על פי כן, בקליפת נגה יש מקרים יוצאים מן הכלל. היוצא מן הכלל הראשון המצדיק את לימוד המדע הוא הצורך בפרנסה בריוח. מאמר שלישי בסדרה.

לקריאת המאמר

לטבוע בטבע

היחס למדע בתניא, חלק ב' לאיזה פגם גורם העיסוק במדע בדרך לא מתוקנת וכיצד מלחמת החשמונאים ביון קשורה עם תקונו של פגם זה?  

לקריאת המאמר

TPL_BEEZ2_ADDITIONAL_INFORMATION